Strona Instytutu












Zdjęcia pochodzą z serwisu AMW oraz www.hoogbouw.nl
poniedziałek, 03 kwietnia 2006
Dlaczego ożywić ten port lotniczy?

Polska ściana wschodnia nie ma żadnego portu lotniczego, i sytuacja ta utrzymuje się od lat. Proponowanie inwestycje- takie jak budowa portu od podstaw koło Lublina kosztem ok. 300 mln PLN- nieodmiennie są odległymi perspektywami. Oczywiście czasowo bardzo odległa jest realizowana idea portu przyjmującego ruch pasażerski i biznesowy w Świdniku pod Lublinem. Wschodnia Polska będzie pozbawiona więc przez kilka najbliższych lat portu lotniczego zdolnego przyjmować samoloty B737 lub Airbus 319/320, czyli te używane przez większość tanich linii.

Port w Białej Podlaskiej dobrze nadaje się na port lotniczy dla tanich linii obsługujących wschodnią Polskę. Jest tylko uprzedzeniem sądzić, że porty lotnicze winny być rozmieszczone przy dużych aglomeracjach. To nieprawda, są przykłady portów w rodzaju irlandzkiego Shannon, gdzie w dużo gorszej lokalizacji niż ta w Białej Podlaskiej, urosły do gigantów o skali Okęcia.

Bardzo blisko stąd do Terespola, jest nawet znaczny ośrodek miejski-  kilkusetysięczny Brześć, nadgraniczne miasto Białorusi. Ponadto jest to polska brama komunikacyjna na wschód Europy, i przypuszczalnie port przyciągnąłby wielu pasażerów tranzytowych.

Port lotniczy w tym kluczowym geograficznym miejscu ma po prostu szansę zaistnieć i przyciągnąć przewoźników. Oferowałby podróż tanimi liniami dla milionów Rosjan czy Białorusinów, pozbawionych możliwości podróży z ich zmonopolizowanych przez lokalnych przewoźników portów lotniczych. Ten port zaoferuje tanią podróż lotniczą dla tych wszystkich kilkunastu mln obywateli Białorusi czy Rosji, których nie stać na kosztowny wylot z tego kraju.

Ponadto ten port poprawi dostępność komunikacyjną wschodniej Polski- jedynego rejonu Polski który został ominięty przez boom na lotnictwo.

Koszty tego przedsięwzięcia pół dekady temu szacowane były na około 17- 25 mln PLN. Konieczne nakłady to poprawa jakości pasów startowych i dróg kołowania, instalacja systemów podejścia precyzyjnego ILS etc, spełnienie wymogów bezpieczeństwa, zaadaptowanie istniejących budynków na terenie portu lub budowa nowego budynku pod tymczasowy, niewielki terminal lotniczy.

 

 

Fot. Jeden z budynków na terenie portu mogący zostać zaadaptowany pod tymczasowy terminal pasażerski.

Tak niewiele potrzeba, by wschodnia Polska wreszcie miała swój port lotniczy. Praktycznie cała najkosztowniejsza potrzebna infrastruktura, mogąca przyjmować niemal wszystkie samoloty pasażerskie świata, jest i mogłaby pracować dla potrzeb tego regionu i jego mieszkańców.

I jednocześnie zamiast podjąć konkretne decyzje i przystąpić do działania, od lat trwa pat decyzyjny. Autor tej strony proponuje, by wreszcie podjąć choćby tylko częściową decyzję, i przystosować ten port do roli portu regionalnego dla północnej części województwa lubelskiego, portu obsługującego na początku ruch samolotów rejsowych klasy STOL, a w dalszej kolejności- głównie tanie linie lotnicze.

 

Adam Fularz

Click for larger version

Fot. Infrastruktura portu wg portalu www.airlines.net

Click for larger version


View Port Lotniczy Podlasie- Biała Podlaska in a larger map

Biała Podlaska - Galeria

Biała Podlaska - Galeria 2



15:14, lubuskielotnisko , Dlaczego?
Link Komentarze (7) »