Strona Instytutu












Zdjęcia pochodzą z serwisu AMW oraz www.hoogbouw.nl
środa, 13 czerwca 2012
O regionalnych portach lotniczych w tygodniku "Polityka"

zdjęcie większe:http://www.skyscrapercity.com/showpo...0&postcount=71



00:42, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 12 czerwca 2012
Z Tygodnika Podlaskiego o porcie lotniczym

 

Szansa na powstanie lotniska cargo w Białej jest taka, jak szansa reprezentacji Polski na zdobycie Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – mówi Andrzej Czapski, prezydent Białej Podlaskiej, w rozmowie z Iloną Gabrylewicz i Wojciechem Sumlińskim.Mimo szorstkich relacji z Tygodnikiem Podlaskim Prezydent Andrzej Czapski  zapewnia, że jest naszym stałym i życzliwym czytelnikiem

 

 

 

Jerzy Trudzik, były pański doradca ds. lotniska, a ostatnio pracownik spółki Biała Airport, powiedział nam, że w połowie czerwca na lotnisku wylądują samoloty szkoleniowe, z których będą korzystali kandydaci na pilotów.

Bardzo to interesujące, ale przecież ma się to nijak do szumnych zapowiedzi o lotnisku cargo. Czy o takim lotnisku w Białej Podlaskiej możemy zapomnieć?

 

Nie odpowiem na to pytanie wprost. Jerzym Trudzikiem i mną targają te same niepokoje, które wynikają z obserwacji tego, co się dzieje, a dzieje się źle. Spółka Cargo Hub, która przemianowała się na Biała Airport, ciągle deklaruje, że takie lotnisko wykona, ale na razie przełomu w sprawie nie widać. Twierdzą, że są na etapie finalnym poszukiwania inwestora. Szkopuł w tym, że na te mocarstwowe deklaracje nakładają się opóźnienia spółki w dokonywaniu podstawowych i prostych płatności. I stąd nasze obawy, które wzmacnia sytuacja kryzysowa na świecie. Nie podejmuję jednak radykalnych decyzji, bo zerwanie umowy z naszym kontrahentem mogłoby skutkować ze strony spółki żądaniem zwrotu nakładów, które zostały poniesione. Poza wszystkim cały czas mam nadzieję, że coś z tego przecież będzie…

Jak wielka jest ta nadzieja? Innymi słowy jaka jest szansa, pańskim zdaniem, na uruchomienie lotniska cargo w Białej Podlaskiej?

Taka sama, jak …szansa reprezentacji Polski na zdobycie Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

To niewielka…

fragment, wg http://www.tygodnikpodlaski.pl/wydarzenia/1-aktualnoci/1185-bialskie-dylematy

23:57, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 31 maja 2012
Tygodnik Podlaski o impasie na lotnisku

Zamiast inwestycji na trzysta milionów złotych jest komornik na lotnisku i praca dla byłego doradcy prezydenta ds. lotniska, Jerzego Trudzika, który – niczym w kreskówkach – zamienił funkcję strażnika interesów publicznych na przedstawiciela interesów prywatnych. Na lotnisku w Białej Podlaskiej według zapowiedzi miały lądować Boeingi – dziś  wiadomo że w najlepszym razie zawitają tu niewielkie samoloty szkolenioweA czasu na uruchomienie lotniska coraz mniej…

Biała Podlaska

Teoretycznie jest jeszcze szansa, by lotnisko w Białej Podlaskiej powstało. Ale tylko teoretycznie – i na pewno nawet śladowo nie w takim wymiarze, o jakim zapewniał inwestor, czyli Biała Airport Dotychczas spółka postawiła ogrodzenie i to tylko częściowo.

Czy zrobi coś więcej – nie wiadomo, bo na razie spółką zajął się komornik, który usiłuje od niej wyegzekwować kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jak spółka, która nie może zapłacić kilkudziesięciu tysięcy zobowiązań, ma zrealizować inwestycję o wartości trzystu milionów złotych – nie wiadomo. Wiadomo za to, że każdy dzień przybliża lotnisko do powrotu pod jurysdykcję Agencji Mienia Wojskowego, a przełomu jak nie było, tak nie ma. Jeszcze w ubiegłym roku goszczący w Białej Podlaskiej przedstawiciel Cargo Hub Warszawa – Biała (z tej spółki „wyrosła” Biała Airport), Piotr Kozłowski, zapewniał, że inwestycja rzędu trzystu milionów złotych jest właśnie dopinana na ostatni guzik. Później w sprawie, mimo rychłych zapewnień inwestora o uruchomieniu inwestycji, na kilka miesięcy zaległa cisza.

 

Od czasów zlikwidowania bialskiego lotniska w 2002 roku (decyzją ówczesnego Ministra Obrony Narodowej Bronisława Komorowskiego) przejęciem jego terenów – w sposób jawny lub zakamuflowany przez podstawione spółki i osoby – interesowały się rosyjskie specsłużby, polscy lobbyści, handlarze bronią i gangsterzy z mafii pruszkowskiej. Przez następne lata propagowano mieszkańcom „bajkę” o bialskim lotnisku cargo. Ostatnie pomysły na uruchomienie lotniska, to nauka pilotażu 50 kandydatów na lotników ze szkoły lotniczej w Dęblinie, którzy maja się tu szkolić na 15 samolotach. Projekt ma ruszyć w połowie czerwca.

Tak było aż do czerwca ubiegłego roku, gdy ponownie Piotr Kozłowski zapowiedział, że „jeszcze przed wakacjami” bialczanie zobaczą na lotnisku pierwsze samoloty. Nie zobaczyli. Jak wiele razy wcześniej, dzierżawca – poza gładkimi zapewnieniami i zawarciem z miastem umowy, na której i tak totalnie zadłużone miasto wyłącznie traci, choćby z tytułu darowanych dzierżawcy podatków, które nie wpływają do miejskiej kasy – niczym specjalnym się nie wykazał. Nie jest tajemnicą, że inwestor, w stosunku do którego władze Białej Podlaskiej wykazały się taką wspaniałomyślnością, nie jest finansowym krezusem i teoretyczną inwestycję na bialskim lotnisku planował oprzeć o kredyt, dla którego zabezpieczeniem miał być teren lotniska. Na takich zasadach inwestorem mógłby zostać właściwie każdy, bo w wypadku plajty przedsięwzięcia zabezpieczeniem miały być tereny, które i tak do inwestora nie należały. Innymi słowy – potencjalny zysk przy zerowym ryzyku. Czy można się dziwić, że mając wszystkie karty w ręku dzierżawca bezkarnie raz po raz przekłada terminy uruchomienia inwestycji? Jak by tego było mało, niemal w zupełnej ciszy dokonano zdumiewającego „transferu”, na bazie którego były doradca prezydenta Andrzeja Czapskiego, Jerzy Trudzik, został dyrektorem lotniska z ramienia spółki Biała Airport. Innymi słowy „zamienił” funkcję strażnika interesów publicznych na przedstawiciela interesów prywatnych. – Znaleźliśmy inwestora, więc wypełniłem swoje zadanie w Urzędzie Miasta i odszedłem. A że później pojawiła się propozycja nowej pracy, więc z niej skorzystałem – tłumaczy nam Jerzy Trudzik, który zapewne przez przeoczenie nie dodaje, że to propozycja pracy od tego właśnie „znalezionego” inwestora, co czyni sytuację – bardzo delikatnie rzecz ujmując – dwuznaczną. Poprosiliśmy o komentarz do sprawy prezydenta Białej Podlaskiej – Jerzy Trudzik nie brał udziału w negocjacjach, więc ja tutaj dwuznaczności bym sie nie doszukiwał. Nie miał zajęcia, więc skoro dostał propozycję pracy, to trudno się dziwić że z niej skorzystał – uważa Andrzej Czapski

wg http://tygodnikpodlaski.pl/wydarzenia/1-aktualnoci/1047-nieoczekiwana-zmiana-miejsc

20:22, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 21 listopada 2011
Nowe nagranie o porcie lotniczym
Z telewizji:
Jest lądowisko, będzie lotnisko



Byłe lotnisko wojskowe w Białej Podlaskiej jest przygotowywane do uruchomienia lotniska towarowego Cargo. Trwa grodzenie wydzielonej części lotniska dzierżawionej przez spółkę „Biala Airport”
Pracuje już Mariusz Kozioł, kierownik lądowiska, który nadzoruje lądowanie lekkich samolotów na bialskim obiekcie.

W skład firmy Biala Aiport weszła warszawska spółka Visbauen, specjaslizująca się w robotach budowlanych. Prezes Andrzej Świętosławski jest zarazem wiceprezesem Biala Airoport.
- Obecnie wykonujemy około 14 km ogrodzenia o wartości 4 mln zł. Przygotowujemy za 450 tys. zł dokumentację geodezyjną oraz kosztującą prawie tyle samo dokumentację środowiskową – informuje Świętochowski.

We wtorek podczas konferencji prasowej na bialskim lotnisku mogliśmy się zapoznać ze stanem zaawansowania i planami inwestycyjne przystosowania byłego lotniska wojskowego w Białej Podlaskiej do celów uruchomienia lotniska towarowego Cargo.
Zapowiedziano, że jesienią 2012 r. zostanie lotnisko wstępnie otwarte dla potrzeb cargo. W 2015 r. powinno być zatrudnionych tam 1500-2000 osób.

pulsmiasta.tv 

14:19, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Lądowisko już działa

Decyzja o wpisie portu do ewidencji lądowisk, wg Skyscrapercity

Artykuł z portalu podlasie24.pl

Niebawem samoloty będą mogły lądować na bialskim lotnisku




Potwierdziły się nasze wcześniejsze doniesienia o tym, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zezwolił na wpisanie lotniska w Białej Podlaskiej do ewidencji Lądowisk. Do końca maja ma być uruchomione lądowisko na bialskim lotnisku.

- W ramach naszej współpracy z Urzędem Miasta zobowiązaliśmy się, że dla celów promocji lotnictwa sportowego w Białej Podlaskiej do końca maja uruchomimy lądowisko, na którym będą mogły lądować małe samoloty. Wpis do ewidencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego spowoduje, że po uporaniu się z wszystkimi sprawami organizacyjnymi, co zajmie co najmniej tydzień, oficjalnie będzie można lądować na lotnisku w Białej Podlaskiej- powiedział nam Piotr Kozłowski, dyrektor ds. rozwoju spółki Cargo Hub Warszawa - Biała.

Jak zapowiedział nasz rozmówca - teren jest już praktycznie gotowy, zostały tylko kosmetyczne sprawy, takie jak: oznaczenie lądowiska chorągiewkami, przygotowanie oznakowania czy uruchomienie radiostacji.

Przypomnijmy, że w Białej Podlaskiej prowadzony jest proces inwestycji, która ma na celu uruchomienia lotniska Cargo, czyli wyspecjalizowanego lotniska towarowego.


z portalu podlasie24.pl

14:10, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Prasa: z powodów biurokratycznych termin startu lotniska przedłuża się
Z prasy:
Lotnisko w Białej Podlaskiej: Samoloty utknęły w papierach

Port cargo nie powstanie do 2012 r. Pierwsze samoloty transportowe będą mogły wylądować w Białej Podlaskiej dopiero za kilka lat. – Formalności związane z przygotowaniem inwestycji potrwają przynajmniej dwa lata – mówi Jerzy Trudzik, pełnomocnik władz miasta ds. lotniska.

Pod koniec 2009 r. miasto przejęło część dawnego lotniska wojskowego. W marcu 2010 r. rozstrzygnięto przetarg na dzierżawę przez okres 35 lat. Zwycięzca – spółka Cargo Hub (obecnie Biala Airport – red.) miała dwa lata na rejestrację lotniska i podjęcie działalności.

Dotrzymanie tych terminów okazało się jednak nierealne. Dlatego władze Białej Podlaskiej wystąpiły do Ministerstwa Skarbu o ich przedłużenie.

– Bez wymaganych dokumentów inwestor nie rozpocznie kosztownych prac przy modernizacji głównego pasa lotniska. Do tej pory uruchomiono lądowisko dla lekkich samolotów – dodaje Jerzy Trudzik.

– Przez co najmniej rok potrwa oczekiwanie na decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. Później nastąpi planowanie i proces uzgodnień – wyjaśnia Adam Olesiejuk, wiceprezydent Białej Podlaskiej.

– Wcześniej nie uwzględniono, że w przypadku budowy dużego lotniska międzynarodowego, a takie przygotowujemy, potrzeba zdecydowanie więcej czasu. Realizujemy operat środowiskowy, jest już karta obiektu. Mamy przekonanie, że sukces komercyjny jest zagwarantowany. Nie możemy jednak zmieścić się w trzyletnim terminie – mówi Włodzimierz Judkowiak, prezes spółki "Biala Airport”.

Na uruchomionym na krótszym pasie lotniska lądowisku, średnio trzy razy w tygodniu lądują lekkie i ultralekkie samoloty. Z kolei z długiego pasa startowego korzystają na razie miłośnicy sportów motorowych. 17 i 18 września odbędzie się tam krajowy finał wyścigów samochodowych SSS Racing 1/4 mili.

Plany zagospodarowania terenów przy lotnisku ma również Automobilklub Bialskopodlaski. – Liczy na przygotowanie drogi dojazdowej do dawnej żwirowni lotniskowej. Mógłby powstać tam specjalny 2-kilometrowy tor motocrossowy do wyścigów motocykli i quadów. Do końca września powstanie koncepcja – mówi Marek Łysakowski, prezes Automobilubu Bialskopodlaskiego.

– Jeśli miasto przedstawi konkretne propozycje co do zagospodarowania pozostałych 320 hektarów terenu lotniska należącego do Agencji Mienia Wojskowego, to chętnie podejmiemy rozmowy o ich przekazaniu – mówi Czesław Mroczek, wiceminister obrony narodowej.

dziennikwschodni.pl 

14:06, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Artykuł ze "Słowa Podlasia"
 
 
ZE "SŁOWA PODLASIA"


Z portalu Skyscrapercity



13:57, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Z telewizji o porcie lotniczym

13:49, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Z prasy: strefa ekonomiczna w porcie lotniczym
Z prasy:
Lotnisko: Przymiarka do strefy ekonomicznej w Białej Podlaskiej


W Białej Podlaskiej mnożą się pomysły wykorzystania terenów dawnego lotniska wojskowego. Najnowszy dotyczy utworzenia tam obszaru przemysłowego Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec.



W piątek po południu rozpoczęły się wstępne rozmowy na ten temat. Podobne strefy działają już m.in. w Lublinie, Zamościu i w Radzyniu Podlaskim.

W sprawę oprócz samorządu jest zaangażowana Agencja Mienia Wojskowego, która ma sporą część terenu lotniska – w pobliżu torów i niedaleko ul. Łomaskiej. AMW wcześniej starała się bez powodzenia sprzedać swoje tereny na lotnisku. Brakowało chętnych.

– Uczestniczący w rozmowach z przedstawicielami mieleckiej strefy reprezentanci Agencji Mienia Wojskowego i Agencji Rozwoju Przemysłu mają kilka dni na zorientowanie się w możliwości wprowadzenia Euro-Parku na teren lotniska – mówi prezydent Białej Podlaskiej Andrzej Czapski.

Miasto jest drugim z właścicieli gruntów na lotnisku. Na obszar przemysłowy chce przeznaczyć około 10 ha.
Od kilku miesięcy AMW czeka na wydzielenie przez miasto tzw. ciągów komunikacyjnych na lotnisku.

– Przyszłe zagospodarowanie tych działek przez AMW będzie możliwe dopiero po podpisaniu z miastem porozumienia w tej sprawie i przeprowadzeniu podziału geodezyjnego – poinformował nas Maciej Macios z Agencji Mienia Wojskowego.

Jest też możliwy inny rozwój wypadków. Przed kilkoma tygodniami Czesław Mroczek, wiceminister obrony narodowej. powiedział nam, że 320 ha na części lotniska należącej do AMW może zostać przekazanych Białej Podlaskiej.

– Jeśli to będzie pomysł na publiczne użytkowanie i zostanie on wpisany do planu miasta i województwa, do chętnie się dogadamy. Musi to być jednak skonkretyzowane – obiecał minister
http://www.dziennikwschodni.pl/apps/...LASKA/55338669



Z mediów:
Inwestorzy z Dubaju wizytowali bialskie lotnisko


W sobotę bialskie lotnisko wizytowali potencjalni inwestorzy z Dubaju. Przedstawiciele firmy Ouest Enterpirses wyrazi wstępną chęć współfinansowania portu cargo w Białej Podlaskiej. Goście zostali oprowadzeni po pasie startowym.



Przedstawiciele firmy ze Zjednocznych Emiratów Arabskich byli zadowoleni z tego co zobaczyli w Białej Podlaskiej

Inwestorzy przebywali w Polsce trzy dni. – Wizyta planowana była od dwóch miesięcy. Przyjechali do nas przedstawiciele jednej z największych tego typu firm w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – informuje Andrzej Judkowiak, prezes spółki Biala Airport.

Jak podkreślają obydwie firmy, są dopiero na początku negocjacji. – Jestem bardzo zadowolony z wizyty, podzielamy wizję spółki Biala Airport – tajemniczo mówi Mahmudal Ansari.

Do końca przyszłego roku byłe lotnisko wojskowe ma zamienić się w port cargo o klasie 3C. Będzie to pierwszy etap inwestycji, który ma pochłonąć około 70 mln euro.
http://www.biala24.pl/?id=Informacje&x=7346



13:47, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Nowe szanse dla portu?

Z gazety slowopodlasia.pl



Z Białej Podlaskiej do Dubaju




Białą Podlaską odwiedzili przedstawiciele dubajskiej spółki zajmującej się produkcją śmigłowców oraz eksploatacją złóż ropy i gazu ziemnego. Są zainteresowani importem żywności z południowego Podlasia do Zjednoczonych Emiratów Arabskich drogą powietrzną z bialskiego lotniska.

Dopiero co pisaliśmy o wizycie w Białej Podlaskiej przyszłych inwestorów i akcjonariuszy portu lotniczego. Po zamontowaniu kamer wjazdowych na bramach warszawska spółka Biała Airport rozpocznie starania o zezwolenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego na otwarcie lotniska klasy 3C. Jest to standardowe lotnisko regionalne, jakim dysponują Kraków, Rzeszów, Gdańsk czy Poznań. – Do końca 2012 roku powinniśmy się z tym uporać. Najpóźniej w 2015 roku uruchomimy pierwsze loty cargo – zapewniał dyrektor spółki ds. rozwoju Piotr Kozłowski. Ale ambicje Biała Airport są dużo większe niż lotnisko cargo. Po zawarciu porozumienia z partnerami zachodnimi (z Francji, Belgii, Szwajcarii i USA) zamierza przekształcić lądowisko w nowoczesne lotnisko klasy 4E, umożliwiające lądowanie największych maszyn transportowych. Biała Podlaska byłaby wtedy centrum połączeń pomiędzy lotniskami we Francji, Rosji i Japonii.
W sobotę 24 września lotnisko w Białej Podlaskiej wizytował Mahammed Jaffar Al Ansari. Jak stwierdził prezes spółki Biała Airport Włodzimierz Judkowiak, jest to „przedstawiciel pierwszego garnituru światowego biznesu”. Firma rodziny Al Ansari, mieszcząca się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zajmuje się eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego oraz produkcją śmigłowców. Reprezentujący dubajską spółkę Quest Enterprises LLC Mahammed Jaffar Al Ansari oraz jego doradca Mokhammad Rokai są emisariuszami programu ZEA, mającego na celu pozyskiwanie najlepszej ekologicznej żywności dla tego kraju.
– Ich zamysł, mówiąc w skrócie, polega na tym, aby dziś zakupiona u nas żywność już następnego dnia trafiała na sklepowe półki w Emiratach – wyjaśnia Jerzy Trudzik, doradca prezydenta miasta ds. lotniska. – Jeśli arabscy przedsiębiorcy przystąpią do realizacji swych pomysłów, przy lotnisku powstanie centrum logistyczne zajmujące się badaniem żywności, wystawianiem jej odpowiednich certyfikatów oraz dokumentacją umożliwiającą odprawę towarów.


Przedstawiciele Quest Enterprises LLC po zapoznaniu się ze stanem infrastruktury lotniskowej w Białej Podlaskiej spotkali się z dziennikarzami. – Słyszeliśmy o wcześniejszych perturbacjach związanych z bialskim lotniskiem i o znikających inwestorach. Tym razem mieszkańcy nie powinni się niczego obawiać. Nasza firma ma odpowiednie doświadczenie oraz kapitał gwarantujący skuteczną realizację zamierzonego projektu – powiedział Mokhammad Rokai.
– Staramy się znaleźć wspólne korzyści związane z uruchomieniem bialskiego lotniska i rozwojem przemysłu rolno-spożywczego – dodaje prezes Judkowiak. – Ta intencja wpisuje się w projekt współpracy między rządami Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kraje arabskie mają zarezerwowanych na ten projekt około 2 miliardów dolarów.


Ryszard Fedyk z gazety slowopodlasia.pl

13:32, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3